به گزارش مشرق به نقل از فارس، اعضای شورای هماهنگی جامعه اسلامی مهندسین با حضور در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با آیتالله مصباح یزدی دیدار و گفتوگو کردند.
آیتالله مصباح یزدی در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد حضرت زهرا (س)، حضرت امام خمینی (ره) و همچنین سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: امیدوارم خداوند آنچه را خیر و صلاح دنیا و آخرت است، در این نشست به گوینده و شنونده و جامعه الهام کند.
وی گفت: با یک دید کلی که از اسلام آموختهایم و میشود گفت هدف قریب از آفرینش انسان "امتحان " است و انسان به عنوان موجود دارای اختیار میتواند به مقام خلیفهاللهی برسد. خلیفهالله موجودی است که با اراده و انتخاب خود راهی را بر سر دوراهی برمیگزینند، انسان همواره در حال امتحان است و آن لحظات بزنگاه و دارای شرایط سخت "فتنه " نام دارد وگرنه ما دائما با اعضاء و جوارح خود، با فکر و قلم خود در حال امتحان هستیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی افزود: نقطه عطفهایی ممکن است جامعهای را در بربگیرد که اگر در آن امتحان قبول شوند، موجب ترقی بسیار و اگر مردود شود، موجب سقوط میشود. اینها در فرهنگ قرآنی فتنه نام میگیرد.
آیتالله مصباح بزرگترین فتنه در جهان اسلام را فتنه سقیفه عنوان کرد و گفت: اگر فتنه از مقوله امتحان است که هست، قاعدتا باید فتنه مراتب مختلفی داشته باشد، لذا انسان در مراحل زندگی فردی (نوجوانی، جوانی و ...)امتحان شده و هرچه کاملتر میشود، امتحانها سختتر میشوند.
وی ادامه داد: بنابراین بعد از فتنه سال 88 قابل پیشبینی بود که فتنه بعدی سختتر خواهد بود و این طبیعی است، چراکه جامعه ما واقعاً در این امتحان موفق شدند و امتحان خوبی دادند، بنابراین در کلاس بالاتر باید امتحان سختتری بدهند، بر این اساس میبایست منتظر امتحان سختتری باشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بنده و بزرگترهای بنده نیز نمیتوانند تعیین کنند که ممکن است چه نوع امتحانی در پیش باشد، لذا آنکه سؤالات امتحانی را طراحی میکند، خوب بلد است چگونه این سؤالات را طرح و چگونه آنها را حفظ کند که کسی نتواند تقلب کند، بنابراین زمانی متوجه میشویم که سؤالات این امتحان سابقهای در قبل نداشت و از راهی که هیچ باور نمیکردیم، امتحان انجام گرفت. امتحان فازهایی دارد که برخی از آن فازها در جریان است.
آیتالله مصباح گفت: همانطور که امتحانات مراتبی دارد، قبولیها در امتحان هم مراتبی دارد. شاگرد اول کنکور شدن با شاگرد چندهزارم بسیار متفاوت بوده و طبیعی است که در امتحانات اجتماعی نیز این سلسله مراتب وجود داشته باشد. این سلسله مراتب تابع مشخصههای قلبی است که در این امتحان اثر میگذارد.
وی ادامه داد: در فرهنگ دینی و اسلامی ما این مشخصههای قلبی را پایههای معرفت، ایمان توصیف میکنند، لذا آنهایی که که معرفتشان و ایمانشان بالاست، در امتحانات نمرات خیلی خوبی میآورند. کسانی هم هستند که مراتب پایینتری دارد تا به حد نصاب برسند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعیمان الگوی حداعلی را برای ملت 70 میلیونی قرار دهیم، این با شکست مواجه خواهد شد، چراکه شاگرد اول یک نفر بیشتر نیست. شاگرد اول یک نفر است؛ نه هزار نفر. لذا اگر امتحان را آنچنان وسیع فرض کنیم که مردودین هم به حساب بیایند، وجه عقلایی نخواهد داشت، زیرا امتحان اصلا برای چه بود؟ چه موقع باید از اینها درس و عبرت گرفت؟ البته محال نمیدانیم که کسی تحول پیدا کند و در تاریخ و قرآن نمونههایی هستند.
آیتالله مصباح افزود: مثلا قرآن کریم در ماجرای «بلعم باعورا» تعبیری به کار میبرد که آن تعبیر را درباره انبیا به کار میبرد، ولی بعد کار او به جایی رسید که مثل کلب و سگ یاد شد، آدمیزاد اینگونه است، میتواند به حدی برسد که در مقامات انبیا و اولیا قرار گیرد و هم میتواند آنقدر سقوط کند که در مقام حیوانی قرار گیرد.
وی گفت: کسانی بودند که در امتحانات اولیه جهش و ترقی کردند که این محال نیست، لذا در مقام اثبات و اعتماد توجه به سوابق قابل توجه است و تا زمانی که اثر سوئی از او ظاهر نشده، نباید دست رد به سینه کسی بزنیم، مگر اینکه دلیلی محکم داشته باشیم که دروغ میگوید.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در یک جمعیت 70 میلیونی شناخت افراد نسبت به اصل دین، انقلاب، سیاست، مدیریت مراتبشان فرق میکند، همچنین مراتب ایمان افراد نیز فرق میکند، به عنوان مثال ایمان ابوذر و سلمان آن قدر به هم نزدیک بود که پیامبر اینها را با هم برادر کرد، اما پیامبر میفرماید اگر ابوذر میدانست چه در دل سلمان است، میگفت او کافر است و اقدام به قتلش میکرد، یعنی مراتب معرفت اینقدر متفاوت است. کسی تا یک حدی ظرفیت و میزان و تحملش اندازهای دارد.
وی با قرائت آیه «تعاونوا علی البر و التقوی» به اصل تعاون و همکاری در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: تاکید اسلام این است که سعی کنید با هم کار و از نیروهای هم استفاده کنید. هر کدام از شما نعمتی برای دیگری هستید، دست خدا با جماعت است. البته کسانی که به طور طبیعی وجوه مشابهت و به خصوص مراتب ایمان و معرفتشان به هم نزدیکتر است، بهتر میتوانند با هم کار کنند.
آیتالله مصباح گفت: در فتنههایی که امتحانهای سخت و سرنوشتسازی برای جامعه بوده و ممکن است مسیر اجتماع عوض شود و یکجا یک ملت امتحان میدهند، کارهای فردی جواب نمیدهد، چراکه انبوه نیروهای مشرک جمع شدهاند و کار فردی کافی نیست. در مقابل فتنهای که این همه نیروهای انباشته دارد، انباشت نیروی حق لازم است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی اظهار داشت: در طول تاریخ صاحبنظران بحث میکردند که برای حل این مشکل چه باید کرد، لذا راهحل متفکران غربی این شد که گروههای همفکری به نام "حزب " تشکیل دهند که البته مفهوم حزب در قرآن هم هست. ولی این معنای لغوی آن است و آن اصطلاح اجتماعی و سیاسیها ویژگیهای خاص خود را دارد.
آیتالله مصباح که در جمع اعضای جامعه اسلامی مهندسین سخن میگفت، توضیح داد: حدود 60 سال قبل نیز در ایران زمانی که بحث میشد برای مبارزه چه کار کنیم، به این نتیجه رسیدند که حزب تشکیل دهند که مفهوم خود را داشت، این جریان تا بعد از انقلاب نیز ادامه داشت و در همان اوایل پیروزی انقلاب بهترین نیروهای انقلابی، خوشفکرترین و با اخلاص افراد حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.
وی افزود: مفهوم این حزبها با مفهوم حزب در آمریکا بسیار متفاوت است. کشورهای طرفدار پلورالیزم سیاسی احزاب را در میدان جنگیدن میبینند، بعضی خود را مسلح میکنند که با رقیب مبارزه کنند، اما در اینجا در حزب جمهوری اسلامی بزرگان میگفتند حزب اینجا مانند محل عبادت است و با وضو باید وارد شد؛ تنها از اعضا حزب دعوت نمیکردند بلکه از کارشناسان و صاحبنظران دعوت میکردند تا در مسائل نظر دهند، در جریان حادثه هفتتیر و انفجار حزب جمهوری برخی از افرادی که در آنجا شهید شدند، عضو حزب جمهوری نبودند و احیاناً نظر مثبتی هم به دکتر بهشتی (ره) نداشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز ما به مشکلاتی برخورد کردهایم که باید یک تجدیدنظری در موضوع تعاون و همکاری داشته باشیم، یعنی برای همکاریهایمان با توجه به تجربههای سی و چند سال پس از انقلاب، تجربههای تاریخی جامعه اسلامیمان و حتی تجربههای تاریخی دنیای غرب بهدنبال الگویی باشیم که با ارزشها و باورهای اسلامی سازگار باشد. لذا این با چند دقیقه صحبت حل نمیشود، بلکه نیاز به فکر، کار خالصانه، تبادلنظر و بررسی دارد، اما این روح که ما در مشترکات یقینی و ضروری دین اسلام و آنجایی که پای اینها در کار است، نباید هیچ بخلی بورزیم.
آیتالله مصباح اظهار داشت: هر جا دیدیم که کسی میخواهد در مقابل خطری که اسلام را تهدید میکند، دفاع کند، باید آستینها را بالا بزنیم. اینجا مسئله تعصبات حزبی، گروهی و صنفی هیچ نقشی نباید داشته باشد. ملاک "تعاون علیالبر و التقوا " است، الگوی همکاری بر همین ملاک است.
وی افزود: هدف اصلی باید مشترک باشد، اما اگر قرار باشد با همحزبیهای خود ارتباط داشته باشیم، درحالیکه اختلاف در ارزشها داریم، مورد پذیرش و قبول اسلام نیست.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی تاکید کرد: تعهد باید بر اساس ارزشهای اسلامی و منافع جامعه اسلامی باشد و در این مسیر گروههای مختلف مثلا جامعه مهندسین، گروه پزشکان، کارگران، کشاورزان و... وجود دارند، شرط این است که همه اهل بر و تقوا باشند، چنین کسانی با گروههای دیگران نباید تضادی داشته باشند، هر چند تاکتیکها و شناختهای آنها ممکن است متفاوت باشند ولی در اهداف نباید تضاد باشد. این مسئله اساسی و بنیادی است که نقش اساسی دارد.
آیتالله مصباح در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این فتنهای که اخیراً احساس میشود، همان امتحان بالاتر است که فکر میکردیم روزی پیش خواهد آمد، کسانی که از این فتنه ابراز نگرانیهایی دارند، با انگیزههای مختلف هستند.
وی گفت: به عنوان فرض، کسی ممکن است از این نگرانی باشند که رقیبشان در میدان سیاست پیروز شود و این آنها را نگران کرده است، یعنی ممکن است در میدانهای انتخاباتی در مقابل آنها شکست بخورند. این نگرانی انگیزه مقدس نیست. این اختلاف از جنس جمهوریخواهان و دموکراتهای آمریکاست و با آن فرقی نمیکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تنها چیزی که میتواند قداست داشته باشد، این است که این نگرانی وجود داشته باشد که اگر یک گروه منحرف سر کار بیایند، به اسلام و ارزشهای انقلاب لطمه وارد میکند و متاسفانه چنین شواهدی وجود دارد، اما اینکه آنها پستها را اشغال کنند و نتوانند خوب اداره کنند، خیلی نگران کننده نیست، چراکه افراد در توانمندیها متفاوت هستند و هر کسی ممکن است سلیقهای داشته باشد.
آیتالله مصباح اضافه کرد: هر کدام از ما باید بین خود و خدای خود ببیند چه کاره هستند، اگر کسی مثلا نگران این باشد که نکند اینها شغل و مسئولیت من را از من بگیرند، نکند من دیگر رأی نیاورم، اینها افکار دنیا پرستانه و فکر شیطانی است.
وی ادامه داد: اگرچه ممکن است طرف آدم بدی باشد، اما اینجا دیگر من هیچ ثوابی نخواهم برد، چراکه من از دنیای خود ترسیدم، باید به این نکته توجه شود، روح فتنه مربوط به اینجاهاست، اینهایی که باطن و دل انسان سر و کار دارد. کسانی ممکن است در یک جبهه بجنگد و زمین تا آسمان با هم تفاوت داشته باشد، مانند آنکه پیامبر فرمود او "شهید الحمار " است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی متذکر شد: ما باید اول به عمل دل خود مراجعه کنیم و بفهمیم به دنبال چه چیزی هستیم، موافقتها و مخالفتهای ما برسد چیست؟ اگر حمایت میکنیم، به چه دلیل است؟ به هنگامی که مخالفت میکنیم، به چه دلیل است؟
آیتالله مصباح در پایان گفت: حتی اگر دیگران نفهمند ما به چه نیاتی عمل کردیم، روزی پردهها برداشته خواهد شد و همه رسوا خواهیم شد که ما چه میکردیم و مجاهدین راه حق چه میکردند.